De gevolgen van dyscalculie zijn mogelijk ernstiger dan die van dyslexie. Als je minder goed of minder snel leest en de context mee kunt nemen, dan kun je met dyslexie nog een heel eind komen, maar bij dyscalculie is dat vaak niet mogelijk. En dat kan heel lastig zijn in het dagelijks leven met klok kijken, rekenen met tijd, geld, gewichten en volumes, afstanden, oppervlakten, procenten, noem maar op. De rekenproblemen leiden vaak ook nog tot faalangst, een laag zelfbeeld (“Ik ben dom”), verminderd zelfvertrouwen, spanningen, somberheid en demotivatie voor rekenen en school. En dan heb ik het nog niet gehad over de desastreuze rekentoets die door de overheid in haar “wijsheid” is ingevoerd. In plaats van te zorgen dat het rekenonderwijs op de basisschool verbeterd wordt, moet aan het eind van de schoolloopbaan (eindexamen) een rekentoets worden afgelegd: niet gehaald betekent geen diploma!
Kijk hier voor meer (actuele) informatie over de Rekentoets.
Zie verder: Wat is Dyscalculie? en Dyscalculie onderzoek en behandeling.